פריצת דיסק בגב

טיפול טבעי בפריצת דיסק

האם פריצת דיסק היא מצב הפיך?

כאבי גב ושלד יכולים להיגרם בשל מגוון סיבות וגורמים ולהופיע בשלבים שונים בחיינו. פריצת דיסק היא אחת הסיבות לכך, והיא עשויה לגרום לכאבים עזים ותופעות נוספות שיכולות לא פעם להשפיע על התפקוד היומיומי ולהגביל את האדם הסובל ממנה. אם כן, בעמוד הזה ריכזנו עבורכם מידע חשוב על התופעה, ממה היא נגרמת ומה ניתן לעשות כדי לטפל במצב.

מהי פריצת דיסק?

פריצת דיסק היא מצב של שחיקה ופגיעה בדיסק הבין חולייתו בשל גורמים שונים. הדיסק הבין חולייתי הוא למעשה טבעת סחוסית קשיחה, הנמצאת בין כל אחת מחוליות עמוד השדרה שלנו. בתוך כל סחוס כזה מצוי סחוס דמוי ג'ל, שנועד לבלום זעזועים ולחץ על עמוד השדרה וכן לשמור על המרווח בין החוליות. במצב של לחץ יתר על הגב לאורך זמן, הזדקנות או חבלה, הדיסקים הללו מתחילים להישחק ולהיחלש, והסחוס הפנימי והצמיגי פורץ את הסחוס החיצוני ויוצא החוצה. במצב זה, הוא עשוי להגיע לחוט השדרה וכן לשורשי העצבים באזור, שהם למעשה העצבים היוצאים ממנו ומעצבבים את איברי הגוף השונים. משום הלחץ שהנוזל הסחוסי מפעיל על חוט השדרה ושורשי העצבים, פריצת דיסק עשויה לגרום לכאב בגב ובאזורים אחרים בגוף.

הסבר על טיפול טבעי בפריצת דיסק

מה ההבדל בין פריצת דיסק, בקע ובלט?

ההבדל בין פריצת דיסק, בקע ובלט הוא בדרגת החומרה של הפגיעה בדיסק הבין חולייתי, וכן ברמת הזליגה של הנוזל הצמיגי מחוץ לסחוס הקשיח יותר המקיף אותו. בקע דיסק הוא המצב הראשוני אשר נחשב לקל ביותר ולרוב איננו מורגש, ובו סיבי הדיסק החיצוני נחלשים, והנוזל חודר לתוך הסיבים החיצוניים. לעומת זאת, בלט דיסק הוא מצב מתקדם יותר, ובו יש פגיעה מוגברת יותר בסיבי הדיסק החיצוני ולפיכך החומר הפנימי מתחיל לבלוט החוצה. פריצת דיסק מגיעה בשלב מתקדם ומתמשך של עומסים על עמוד השדרה, ובו כאמור הנוזל הפנימי פורץ החוצה מהסחוס החיצוני ומפעיל לחץ על עצבים סמוכים.

ממה זה נגרם?

הסיכויים לפריצת דיסק עולים בשל גורמים גנטיים וכן בשל גורמי סיכון חיצוניים שונים, כשהמשותף להם הוא עומס ולחץ מתמשכים המופעלים על עמוד השדרה. בין הגורמים ניתן למנות למשל מצבים של עודף משקל, ישיבה ממושכת, עבודות פיזיות מאומצות, הרמת משקלים כבדים, וכן גם עישון המביא לידי הרס של הדיסקים הבין חולייתיים.

התסמינים לפריצת דיסק

במקרים רבים פריצת דיסק אינה גורמת לתסמינים ואיננה מורגשת. במקרים אחרים התסמינים לתופעה יתבטאו בכאבי גב באזור שבו מתרחשת הפריצה, כמו למשל בצוואר או בגב התחתון. נוסף על כך, יכולים להופיע כאבים ואף תחושת שרפה, רדימות ועקצוצים במקומות אחרים בגוף, שאותם מעצבבים שורשי העצבים הנפגעים בחוט השדרה. במקרים מתקדמים, הסובל מפריצת דיסק יכול לחוש גם חולשת שרירים ואף שיתוק. חשוב לציין כי עוצמת התסמינים ותדירותם משתנה מאדם לאדם, ומושפעת גם מהעוצמה שבה הנוזל הסחוסי פוגע בעצבים ובחוט השדרה.

איך מאבחנים פריצת דיסק?

לפי הרפואה הקונבנציונאלית, עם הופעתם של כאבי גב, עם או בלי כאבים באזורים אחרים בגוף, תהליך האבחון כולל לרוב תשאול רפואי ע"י הרופא וכן ביצוע בדיקת MRI או CT.

בשיטת רפאל – שמבוססת על הכירופרקטיקה והרפואה המשלימה – מתייחסים לכל כאב כאל נורת אזהרה – הגוף הינו מערכת שלימה של תקשורת והעברת מידע. מערכת שיודעת לשלוח איתותים כשהדברים יוצאים מאיזון וסנכרון. הכאב הוא לא האויב. הוא שם כדי לשמור עלינו ולהתריע על כך שיש בעיה/חסימה/קלקול שצריכים תשומת לב מקצועית בריאה וטבעית כדי להחזיר אותו לתפקוד מלא.

מהם דרכי הטיפול בפריצת דיסק?

כיום יש כמה דרכי טיפול בפריצת דיסק. ברפואה המערבית הבעיה מטופלת במשככי כאבים וזריקות, ובמקרים חריפים יותר יכולה להתבצע התערבות כירורגית דוגמת הסרה, קטיעה ושאיבה של הדיסק. לעומת זאת בכירופרקטיקה והרפואה המשלימה הגישה היא הוליסטית מיסודה – מבוססת על תפיסת העולם שלגוף יכולות ריפוי טבעיות, מולדות. על ידי טיפולים ייעודיים למצב החולשה של הגוף מחדשים את זרימת הדם את התקשורת בין המוח למערכת העצבים המרכזית טיפולי מגע משחררים את השרירים הגידים והמפרקים עד למצב של ריפוי מלא. לכל תחום בכירופרקטיקה והרפואה המשלימה מומחים בעלי הכשרה מקצועית מבתי ספר ומכללות מוכרים בארץ ובעולם.

טיפול טבעי בפריצת דיסק על ידי שיטת רפאל 

שיטת רפאל פותחה על ידי ד"ר רפאל פרטר, כירופרקטור עתיר ידע ומוניטין. ההצלחה של שיטת רפאל בעזרה לגוף לרפא את עצמו ולצאת ממצבי מצוקה כרוניים היא האבחון ושילוב טכניקות הטיפול (כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, דיקור, שיאצו, טווינה, רפלקסולוגיה, הקזות, כוסות רוח ועוד) בכל פעם שהמטופל מגיע למרפאה.

באמצעות הטיפולים בשיטת רפאל – הגוף מתחזק, מתאזן, זרימת הדם לאיזור הפגוע מתחדשת הלחץ של החוליות על הדיסק משתחרר והדיסק נשאב למקומו הטבעי. אלפי מטופלים הגיעו למרכז רפאל עם פריצת דיסק אחת או יותר, עם המלצה לניתוח ואחרי תהליך טיפולי טבעי שאינו פולשני חזרו לשגרת החיים שלהם – חזרו לרוץ ולעשות את כל מה שהם אוהבים. לפני שנקבעת תוכנית הטיפולים  מתבצע אבחון רב מערכתי שמתמקד בשני מישורים עיקריים: המכאניקה של הגוף והאיברים הפנימיים. האבחון אינו פולשני, והוא משלב ומצליב מידע מבדיקת 3 מערכות עיקריות: עמוד השדרה, מערכת השרירים ובדיקת דפקים. לאחר זיהוי מקור הכאבים, המומחים במרכז מתאימים תוכנית טיפולים. התוכנית האישית משלבת סוגי טיפול שונים על פי הצורך, בכל טיפול – וזה סוד ההצלחה. הגוף מקבל בכל טיפול מענה לבעיה בכל הרובדים שהושפעו מהמצב אשר משפרים את תפקוד מערכות הגוף, את זרימת הדם, משחררים שרירים תפוסים ומקלים את הכאב.


דרכי המניעה לפריצת דיסק

ישיבה נכונה

כיום רבים מאיתנו עובדים בעבודה המצריכה ישיבה ממושכת, ולעיתים מול מחשב. במצבים אלו יש להקפיד לשבת על כיסא נוח המספק תמיכה מלאה לגב. כמו כן, אם עובדים מול מחשב, רצוי להציב אותו באופן ישר מול עינינו, כדי להימנע מכיפוף הגב. כדאי לעשות הפסקות מדי פעם ולקום מהכיסא כדי לשחרר את הגוף ולהתמתח.

פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה חשובה מאוד לבריאותנו ולתפקוד תקין של כלל מערכות הגוף, והיא גם תורמת לשמירה על בריאות הגב, חוזקו וגמישותו. חשוב לבצע את התרגילים באופן נכון והדרגתי ולהתייעץ עם מדריך כושר, כדי להימנע ממצב של פגיעה בגוף או בגב.

משקלים כבדים

כפי שציינו, הרמה ונשיאה של משאות כבדים עשויות להביא לידי לחץ מוגבר על עמוד השדרה ושחיקת הדיסקים. על כן, יש להימנע ממשקלים כבדים מדי, ואם כבר מרימים, יש לעשות זאת בזהירות רבה ולהקפיד על הרמה נכונה ומחושבת.

יציבה נכונה

שמירה על יציבה נכונה חשובה מאוד. כדאי לא ללכת כשהגב כפוף ושמוט, אלא לשמור על יציבה נכונה וגו זקוף, כשכתפיים והראש משוכים מעט אחורה. גם בעת ישיבה יש לשמור על גו זקוף, כאשר כפות הרגליים מונחות על הרצפה. אם יש קושי בשמירה על יציבה זקופה, ייתכן כי שרירי הגב חלשים ובמקרה זה פעילות גופנית יכולה לסייע.

לסיכום

פריצת דיסק, כמו גם בעיות ופגיעות אחרות בגב ובשלד, יכולות לגרום לסבל רב לפגיעה משמעותית בתפקוד. הדיסק הפרוץ לוחץ על מערכת העצבים שעוברת דרכו ועל ידי כך משבש את העברת המידע בין המוח לגוף . לדוגמא הרבה מאוד אנשים שסובלים מפריצת דיסק בגב התחתון מדווחים על הקרנות לרגל אחת או לשתיהן. הסיבה היא שהעצב המוליך לרגליים מקורו בחוליות הגב התחתון וכשהדיסק פרוץ הלחץ על העצב לא מאפשר הולכה של המידע אל הרגל הדלדול במידע משפיע על הכוח של הרגל. צוות המומחים במרכז רפאל מנוסה מאוד בטיפול בגוף במצב של פריצת דיסק. שלא כמו שאמרו לכם – המצב הוא הפיך.

במרכז רפאל לרפואה משלימה זמינים עבורכם לכל שאלה על הנושא. נתאים עבורכם את תוכנית הטיפול האידיאלית עבורכם כדי להביא לידי ריפוי אופטימלי. מאחלים לכם בריאות והצלחה!

פריצת דיסק היא מצב שבו החומר הרך דמוי הג'לי בתוך דיסק בעמוד השדרה נדחף דרך קרע בשכבה החיצונית של הדיסק.

טיפולים טבעיים לפריצת דיסק עשויים לכלול פיזיותרפיה, טיפול כירופרקטי, דיקור סיני, טיפול בעיסוי ויוגה.

כן, רפואה משלימה יכולה להיות טיפול יעיל לפריצת דיסק, מכיוון שהיא יכולה לעזור להפחית כאב ולשפר את הניידות.

דיקור סיני עשוי להועיל בהקלה על כאבים הקשורים לפריצת דיסק. המתמחים בדיקור משתמשים במחטים דקות כדי לעורר נקודות ספציפיות בגוף, מה שיכול לעזור להפחית כאב ודלקת.

טיפול בעיסוי עשוי להועיל בהקלה על כאבים ובהפחתת מתח השרירים הקשור לפריצת דיסק. מטפלים בעיסוי משתמשים בטכניקות שונות כדי לעזור לשפר את זרימת הדם, להפחית דלקת ולהקל על המתח בשרירים סביב האזור הפגוע.

טיפולים טבעיים עשויים להועיל בהקלה על סימפטומים של פריצת דיסק, אין להשתמש בהם כתחליף לטיפול רפואי. חשוב לדבר עם הרופא על כל אפשרויות הטיפול הזמינות ולפתח תוכנית טיפול מקיפה העונה על הצרכים האישיים שלך.

דילוג לתוכן