היפוך עובר טבעי

לקראת לידה נרתיקית טבעית רצוי שהעובר יהיה ב"מצג ראש". אך מה עושים כאשר הוא לא נמצא במצב הזה? ובכן, יש כיום כמה אפשרויות העומדות בפני אישה שנמצאת במצב היריון שכזה, ואנחנו כאן כדי לדבר על האפשרות הנפוצה – היפוך עובר. אך מהו ההליך, האם אפשר לבצע אותו באופן טבעי, ואיך אנחנו במרכז רפאל יכולים לעזור?

המנח של העובר לקראת הלידה

ברוב המוחלט של הלידות, כ-97% מהפעמים, הראש של העובר פונה כלפי פתח תעלת הלידה. מצב זה נקרא "מצג ראש", וזהו המנח האופטימלי לקראת הלידה. ההתמקמות הטבעית הזאת של העובר קורית לרוב עד שבוע 34, ועד שלב הזה, הוא נע למעשה בחופשיות ברחם. עם זאת, קיים מצב נוסף שנקרה "מצג עכוז". זהו מצב שנמצאים בו כ-3% מהעוברים מהשבוע ה-37 ואילך, ובו העובר נשאר עם הטוסיק או הרגליים לכיוון תעלת הלידה. יש כמה תנוחות במצג עכוז, ובהן המצב הנפוץ ביותר הוא כאשר העכוז פונה כלפי מטה, הרגליים מיושרות מעלה וכפות הרגליים נמצאו ליד ראשו. חוץ ממצג עכוז, יש תנוחות אחרות שאינן אופטימליות ללידה, כמו מנח רוחבי שבו העובר שוכב לרוחב.

המצב האופטימלי ביותר שמבטיח כניסה חלקה לתעלת הלידה הוא "מצג עורף קדמי שמאלי". כלומר כאשר ראש העובר פונה לכיוון תעלת הלידה, ממשיך בקו ישר מהגב ולא פונה לצד, עם כיפוף קל קדימה (סנטר לחזה).

למה העובר הפוך?

הגורמים למצב עכוז אינם ידועים מספיק כיום, אבל הוא נפוץ יותר במקרים מסוימים. כך למשל במקרה של אישה עם היסטוריית לידות מוקדמות, היריון עם עובר במשקל נמוך, מבנה רחם שאינו תקין, היריון מרובה עוברים ועוד. גם המצב הנפשי של ההריונית יכול להשפיע: לעיתים פחד או חרדה יכולים להשפיע בכך שהם יכולים לגרום לכיווץ הבטן התחתונה, ולהקשות על העובר להתהפך באופן טבעי.

מהו היפוך עובר?

היפוך עובר הוא הליך שבו מבצעים היפוך חיצוני של העובר, ממצג עכוז למצג ראש. מדובר באפשרות שכיום הפכה נפוצה למדי בקרב נשים שהעובר שלהם הפוך לקראת לידה, והן לא רוצות ללדת בניתוח קיסרי. מצד אחד, אפשר לבצע היפוך עובר טבעי (ועליו נדבר בהמשך), ומצד שני ניתן גם לבצע את ההליך בבית החולים עם רופא. בסביבות השבוע ה-37 האישה מגיעה לבית החולים, ובודקים באולטרסאונד שהעובר אכן במצג עכוז. לאחר שורת בדיקות, כמו למשל בדיקת מיקום השיליה וחבל הטבור, הרופא מחליט האם אפשר לבצע את ההיפוך או לבטל את ההליך.

היפוך העובר מתבצע בבית החולים, תחת אולטרסאונד ומוניטור, לאחר שמזריקים חומר מסוים כדי להרפות את שרירי הרחם ולהפוך אותו לרך וגמיש יותר. הרופא לוחץ על הבטן ודוחף למעשה את הראש של העובר כלפי מטה, לכיוון תעלת הלידה. אם ההליך מצליח והעובר הפוך, האישה נשלחת לביתה ולהמתין ללידה נרתיקית, אך אם איננו מצליח, ייתכן שיומלץ לאישה ללדת בניתוח קיסרי. ההליך איננו נעים ומלווה בתחושת אי נוחות, שכן מדובר בהפעלת לחץ על האזור.

מה הקשר בין לידת עכוז לניתוח קיסרי?

כאשר העובר נמצא במצג עכוז, לפני האישה עומדות כמה אפשרויות: לידה נרתיקית רגילה במצב זה, שעשויה לגרור עימה סיכונים, ביצוע הליך היפוך עובר וכן לידה בניתוח קיסרי. כמו כן, במצבים

שבו ההיפוך בבית החולים לא מצליח או שיש גורמים מסכנים שבגללם לא ניתן לבצע את ההליך, יומלץ לאישה לבצע ניתוח קיסרי.

השיטות להיפוך עובר טבעי מלבד השיטה להיפוך העובר ברפואה הקונבנציונלית, ניתן לבצע הליך היפוך עובר טבעי בעזרת דיקור סיני. מדובר בשיטה מקובלת להיפוך עובר ללא הפעלת כוח חיצונית וחוסר נוחות הנגרם בעקבותיו. ההליך מתבצע ע"י מטפל המתמחה ברפואה סינית, ובו הוא משתמש בדיקור ובחימום בנקודה הנמצאת באזור האצבע הקטנה של הרגל. החימום מעודד ייצור של הורמונים שגורמים לעובר להתהפך במצב רגיל. כתוצאה מכך, גם במהלך הטיפול העובר מגביר את התנועתיות שלו. מדובר בהליך בטוח, עם סיכויים גבוהים להצלחה, כל עוד אין הפרעה מבנית מיוחדת. הוא לא מלווה בסיכונים ובכאבים, ואף יכול לגרום לתחושת רגיעה וחמימות אצל ההריונית.

חשוב לדעת כי גם אנחנו, במרכז רפאל, מבצעים היפוך עובר טבעי. בדומה לשאר הטיפולים שאנחנו מבצעים במכון, גם בהיפוך עובר אנחנו עובדים לפי שיטת טיפול טבעית וייחודית, אשר מותאמת באופן אישי לכל מטופלת, מצבה וצרכיה. אנו מתחילים באבחון קפדני, בונים תוכנית טיפולים מותאמת ומתחילים לעבוד לפי שלבי הטיפול. לאחר מחזור טיפולים מוגדר, אנו מבצעים הערכת מצב. כל הטיפולים מתבצעים ע"י מטפלים מקצועיים ואדיבים בעלי התמחויות ספציפיות ובניצוחו של ד"ר רפאל פרטר.

לסיכום

מצב שבו התינוק נמצא בתנוחת עכוז לקראת הלידה איננו חריג ונדיר מאוד. כיום יש כמה וכמה פתרונות שימנעו מצב שבו שהאישה תזדקק ללדת בלידה קיסרית, ובהם הפתרון של היפוך עובר טבעי. אם אתם עומדים לפני מצב שכזה, אנו ממליצים לכם לפנות לאנשי המקצוע הטובים בתחומם כדי להיות בטוחים שאתם בידיים טובות. בהצלחה ולידה קלה!

דילוג לתוכן