כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון

טיפול בכאבי גב תחתון: הגורמים ודרכי הטיפול המומלצות

אורח החיים המודרני, המביא רבים מאיתנו לשבת שעות רבות על הכיסא ללא תנועה ולמעט בפעילות גופנית, הוא אחד הגורמים לכאבי גב תחתון – הפוגשים כ-80% מהאוכלוסייה בשלב זה או אחר במהלך חייהם. לכאבים בגב התחתון יש סיבות נוספות ושלל גורמי סיכון, והם יכולים לגרום לסבל רב ולפגיעה משמעותית באורח החיים, אך חשוב לדעת כי יש לכך פתרון.

מהו כאב גב תחתון?

כאב גב תחתון הוא כאב בדרגות שונות המתמקד בדרך כלל באזור שמתחת לצלעות ומעל העכוז, ופעמים רבות הוא עשוי להקרין גם לעכוז, לאגן ולירכיים. הופעת כאבי הגב ועצימותם משתנים מאדם לאדם. יש הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים, הנמשכים מעל 12 שבועות, ואילו אחרים יכולים לסבול מהכאב לתקופות קצרות יותר של שבועות בודדים, מה שמכונה כאב חריף או תת-כאב כרוני. כמו כן, הכאבים יכולים להיות מלווים בתחושת שריפה ודקירות, כאשר הם יכולים להופיע באופן פתאומי או להתפתח בהדרגה ולמשך תקופה.

הסיבות לכאבי גב תחתון

יש מגוון סיבות וגורמים לכאבי הגב הללו, והם תלויים בגיל ובמצב הבריאותי והגופני. אך לעיתים לא ברורה הסיבה לכאבים – מה שמצריך אבחון מדוקדק. אם כן, ניתן להצביע על שתי סיבות עיקריות לכך:

  • כאב מכני – כאשר הכאבים נובעים מעומס יתר או מפגיעות המתרחשות בעמוד השדרה ובגב או ברקמות התומכות בהם, כמו שרירים, גידים, רצועות, סחוסים ומפרקים. זוהי הסיבה השכיחה לכאבי גב תחתון בכל גיל.
  • כאב גב עצבי – סיבה אשר נפוצה יותר בקרב מבוגרים היא כאב גב הנובע מפגיעות או מלחץ על עמוד השדרה או על שורשי העצבים.

מהם גורמי הסיכון השכיחים לכאבי גב תחתון?

יש כמה גורמי סיכון אשר מגבירים את הסיכוי לסבול מכאבי גב תחתון. כמה מהגורמים עשויים לנבוע מלחץ על הגב ועמוד השדרה, כמו במצבים של השמנה, הרמת משאות כבדים וכן במהלך היריון. כמו כן, גם הגיל יכול להשפיע, והכאבים הללו שכיחים יותר ככל שמתבגרים. גם אורח חיים יושבני, יציבה לקויה, חוסר פעילות גופנית – או פעילות גופנית לא נכונה – עשויים להשפיע על כך.

כיצד ניתן למנוע את הכאב גב מראש?

לפני שאתם מגיעים לשלב שבו אתם סובלים מכאבים כרוניים ומתמשכים בגב התחתון, או שכבר סבלתם בעבר מהתופעה וכעת אתם רוצים לצמצם את הסיכוי לסבול ממנה שוב – חשוב שתדעו כי ניתן לנסות למנוע את הכאבים האלה. חשוב להקפיד על פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה ושחייה (במידת הצורך התייעצו עם בעל מקצוע או מאמן), הימנעות מישיבה ממושכת ומאורח חיים יושבני, שמירה על יציבה זקופה ונכונה – בישיבה ובעמידה, הרמת משאות מהרצפה באופן נכון, כלומר תוך שימוש מירבי בשרירי הרגליים ולא הגב, ובאופן כללי להימנע מנשיאת משקלים כבדים.

טיפול בכאבי גב תחתון

אף שבחלק מהאנשים כאבי הגב התחתון נעלמים מעצמם ללא תסמינים חמורים – אם הם נמשכים לאורך זמן, מעל 6 שבועות, והם מקרינים לרגליים וגורמים להפרעות בסוגרים – חייב לפנות לרופא לצורך אבחון וטיפול.

טיפולים תרופתיים

הרופא יכול להמליץ על הימנעות מהפעלת לחץ על הגב ועל הימנעות מהרמת משאות כבדים, לצד ביצוע פעילות גופנית מתונה כמו שחייה, וכן חימום המקום או קירורו. הוא יכול לרשום למטופל גם טיפולים תרופתיים מסוגים שונים, כמו למשל תרופות נוגדות דלקת ומשככי כאבים. במקרים מסוימים יתבצעו אף זריקות לגב, ולעיתים אף ניתוחים אשר מטרתם לטפל במקור לכאב שיכול להתבטא בהפרעה אורטופדית כלשהי.

טיפולים לכאבי גב באופן אלטרנטיבי

מלבד שיטת הטיפול ברפואה המערבית, הסובלים מכאבי גב יכולים לפנות גם לרפואה האלטרנטיבית. הינה כמה דוגמאות לסוגי טיפולים שיכולים לסייע:

  • טווינא – אחד הטיפולים המשלימים הנחשבים ליעילים לטיפול בכאבי גב היא טווינא. זוהי שיטת טיפול מגע שהתפתחה בסין ובמונגוליה אשר מבוססת על שיטות סיניות עתיקות. המטפל לוחץ ומבצע תנועות לישה בידיו לאורך המסלולים האנרגטיים בגופו של המטופל, כאשר זה שוכב על מיטת הטיפולים בלבוש מלא.
  • שיאצו – בדומה לטווינא, גם בשיאצו המטופל שוכב על מיטת הטיפול כשהוא בלבוש מלא, והמטפל לוחץ באמצעות אצבעותיו לאורך מסלולי האנרגיה שבגופו.
  • כירופרקטיקה – הטיפול הכירופרקטי מסייע במצבים של כאבי גב תחתון כרוניים ומתמשכים, ומטרתו הוא לתקן הפרעות שמקורן בחוליות עמוד השדרה נוסף על השלד והמפרקים הגדולים. המטפל מבצע הפעלה ידנית ממוקדת ומהירה של המפרקים של המטופל. הטיפול הזה מתאים לשלל בעיות והפרעות במקורן בשלד.
  • דיקור סיני – שיטת טיפול שמקורה ברפואה הסינית, אשר יכולה לסייע גם במקרי כאבי גב תחתון. במהלך הטיפול, המטפל מחדיר מחטים קטנות בנקודות הדיקור המיוחדות, לאחר שאבחן את הבעיה. לרוב המטפל יכול להמליץ לשלב את הדיקור עם טיפול מגע אחר, כמו טווינא.

טיפול טבעי בכאבי גב תחתון

גם כשמדובר בכאבי גב תחתון, אנחנו במרכז רפאל מספקים את הפתרון המקצועי היעיל ביותר לבעיה – במיוחד כאשר מדובר במקרה ששום טיפול אחר לא הצליח להתגבר עליו. היתרון שלנו נעוץ בשיטת טיפול טבעית וייחודית – שיטת רפאל – שפיתח הרופא ד"ר רפאל פרטר, וייסד אותה במרכז רפאל לרפואה משלימה. שיטת טיפול זאת הוכיחה את עצמה כאפקטיבית ויעילה כבר יותר מ-30 שנה, שבהן יצאו מאיתנו אין-ספור לקוחות מרוצים ובריאים.

לאחר שפונה אלינו מטופל הסובל מכאבי גב תחתון, או מכאבים והפרעות בכל אזור אחר בגוף, אנו מבצעים את האבחון לפי שיטת רפאל. האבחון הוא אבחון רב מערכתי, שהוא למעשה סריקה מדוקדקת ומעמיקה של גוף המטופל, שמטרתו היא איתור מקור הבעיה. לאחר שהשורש והמקור לבעיה אותר, המומחים של המרכז (המגיעים מכל קשת הטיפולים המשלימים אשר עברו הכשרה מיוחדת) בונים תוכנית טיפולים אישית המתאימה במיוחד לכל מטופל ומטופל. כלומר גם אם כמה מטופלים סובלים מאותה הבעיה, הם יטופלו באופן שונה ולפי תוכנית אחרת, וזאת משום שאנו מתחשבים במספר פרמטרים שיכולים להשתנות ממטופל למטופל, שמשפיעים על אופי הטיפול. גם כשזה נוגע בכאבי גב תחתון, הטיפול כולל תמהיל של כמה וכמה כלים מתחום הרפואה המשלימה, כגון כירופרקטיקה, שיאצו, רפלקסולוגיה, דיקור סיני, טווינא ועוד. כל זאת בליווי של הצוות המסור והמקצועי שלנו, בניצוחו של ד"ר רפאל פרטר.

לסיכום

למרות שרוב האוכלוסייה עשויה לסבול מכאבי גב תחתון ומכאבי גב בכלל במהלך חייהם, חשוב לדעת כי לא מדובר בגזרת גורל ואתם לא אמורים לחיות לצד הכאבים והסבל שהם גורמים. אנחנו במרכז רפאל נשמח לספק לכם את הפתרון היעיל ביותר ולהחזיר אתכם לשגרה ולחיים נטולי כאבים. רק בריאות!

כיצד משפיעים אימונים על כאבי גב?

אימוני כושר יכולים להקל את כאבי הגב ולשפר את מצב הבריאות שלכם. לרוב כאבי הגב מגיעים מהשרירים, ואם תעבדו על חיזוק השרירים ועיצובם, ייתכן שחומרת הכאב תפחת ותרגישו טוב יותר עם הזמן.

מהן הסיבות לכאב גב תחתון בזמן המחזור?

בזמן המחזור, הרחם ושרירים באזור מתכווצים, וההתכווצויות הללו יכולות להיות כואבות מאוד לפעמים. הרחם נמצא די קרוב לגב התחתון ולפעמים הכאב מוקרן לאזור. נשים הסובלות מאנדומטריוזיס עלולות לסבול בין היתר גם מכאבי גב תחתון.

מהי ההשפעה של כאב גב תחתון מתמשך?

כאב גב מתמשך יכול להקרין לאזורים אחרים בגוף, או שהוא יכול להיות סימפטום של זיהום או בעיה חמורה יותר, כמו למשל פריצת דיסק. אם כאב הגב שאתם חווים נמשך לאורך זמן (12 שבועות או יותר), אתם לא חשים שום הקלה אחרי תרגילי ספורט או נטילת משככי כאבים, והשגרה שלכם נפגעת ממנו, כדאי להתייעץ עם גורם רפואה מוסמך כמו פיזיותרפיסט או אורתופד להמשך טיפול.

מהם התרגילים שיכולים להקל על כאבי גב?

תרגילי פילאטיס ויוגה המתמקדים בגב יכולים לעזור לכם לחזק את השרירים ולהפחית את הכאבים. אימון התנגדות כמו הרמת משקולות יכול לעזור לכם לפתח את היכולת לשאת משקלים כבדים ולהקל את הכאבים הנלווים. תרגילים כמו פלאנק, מתיחת הגב או הקשתתו, קימור בעמידה על שש וסיבובי ברכיים שמתבצעים על הגב יכולים להשפיע לטובה על שרירי הגב ועל הכאבים.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן