כאבי ראש וצוואר: הגורמים, דרכי אבחון וטיפול

כאבי ראש וצוואר: הגורמים, דרכי אבחון וטיפול

כאבי ראש הם דבר נפוץ, כאלה שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר טוב יותר או פחות וקשה למצוא אדם שלא יודע במה מדובר. הסיבות לכאבי ראש הן שונות ומגוונות, ובעוד שרובן שכיחות ולא מסכנות חיים, מי שסובל מהתופעה על בסיס קבוע בהחלט ירגיש פגיעה משמעותית באיכות החיים. מתברר כי אחת הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי ראש היא מתח או לחץ מאזור הצוואר שגורם לכאב. לרוב משככי כאבים לא יקלו את כאב הראש הזה, בניגוד לכאבי ראש מסיבות אחרות, אך אם מצליחים לאבחן את הבעיה כראוי בהחלט אפשר לטפל בו מצוין בדרכים אחרות. בואו ננסה להבין מהם כאבי הראש הללו, כיצד נדע לזהות אותם, מהן הסיבות והגורמים להם ואיך ניתן לטפל בבעיה בדרכים טבעיות.

מהם כאבי ראש צוואר?

כאבי ראש צוואר הם למעשה כאבים המוקרנים מאזור עמוד השדרה הצווארי העליון אל הראש. כלומר, לא מדובר בכאב שמקורו בראש, אלא דווקא בחלק העליון של הצוואר, שמקרין לכיוון הראש כאשר זהו מקור הכאב העיקרי לתופעה. כאבי הראש קשורים למתיחות של השרירים ואנורמליות של עמוד השדרה, לכן משככי כאבים בדרך כלל לא יעזרו, ואילו טיפולים טבעיים ובעיקר כאלו הקשורים בשיפור התנועה דווקא כן יכולים לעזור. כאב ראש צווארי מוגדר ככאב ראש משני משום שהוא מתפתח לאחר פגיעה כלשהי בצוואר או בעמוד השדרה העליון.

כיצד נדע לזהות כאבי ראש שמקורם בצוואר?

התופעה מאופיינת בכאבי ראש באזורים שונים ומשתנים: העורף, הרקות, אזור המצח וגם סביב הגבות וארובות העיניים עם תחושה של לחץ על העיניים. כמו כן הכאבים מתגברים ומורגשים ביתר שאת בעת תנועה לא נכונה של הצוואר או לאחר מאמץ ממושך שלו. ככלל אין בדיקה חד משמעית שיכולה לאבחן את הבעיה, אך הרבה פעמים כשמדווחים על כאב ראש המלווה גם בכאבי צוואר ומגבלות תנועה, לא קשה להבין שזהו המקור לכאב.

מי שמחפש פתרון לכאבי ראש מהסוג הזה חייב להבין את הגורמים והסיבות אליו. אם נשווה למשל את התחום לטיפול במיגרנות, נראה שכאן ההתמקדות העיקרית היא בתיקון והקלה ישירה על הגורם לכאב ופחות בכאב עצמו.

הגורמים העיקריים לכאב

  • פגיעה בשרירים: צוואר תפוס יכול להיות הרבה פעמים הגורם לכאב הראש הצווארי. בדיוק בגלל זה הוא נפוץ בהחלט אצל ספורטאים ובעיקר אצל מי שאימצו באופן חד פעמי את שרירי הצוואר מעבר למה שהם רגילים.
  • שחיקה של הסחוס: הסחוס הוא רקמה חשובה שמאפשרת הפרדה בין החוליות והמפרקים בגוף. כאשר יש פגיעה בסחוס מכל סיבה שהיא הדבר יבוא לידי ביטוי בכאב. אם זה קורה בחוליות הרלוונטיות בצוואר זה כמעט תמיד יבוא לידי ביטוי בכאב ראש צווארי מובחן.
  • פגיעה בדיסקים הבין חולייתיים: עוד חלק חשוב ביותר שפגיעה בו עלולה להתבטא בסופו של דבר בכאבי הראש.

צריך להבין שלמעשה כל פגיעה שהיא בצוואר עשויה לגרום לכאב של מערכת העצבים באזור וזו מקרינה כמעט תמיד את הכאב ישירות לראש. זה יכול להיות כתוצאה ממחלה, מטראומה מקומית ולפעמים פשוט מהצטברות של עודף מתח או מישיבה לא נכונה לאורך זמן.

מהן דרכי הטיפול הנפוצות להקלה על תסמינים של כאב ראש צוואר חזקים?

ובכן, אם יש צורך בהתערבות ניתוחית או תרופתית כדי לפתור את מקור הכאבים בצוואר, חשוב לגשת לרופא ולקבל את הטיפול המתאים. עם זאת, מרבית המקרים הם קלים יחסית ולא מצריכים התערבות כזאת, וכאן הפתרון היעיל ביותר הוא שלל טיפולים טבעיים שיכולים לעזור. זה הזמן להכיר כמה מהטיפולים הרלוונטיים שמסייעים לאלפי אנשים מדי שנה עם כאבי צווארי, כאן במרכז רפאל לרפואה משלימה.

דרכי הטיפול הטבעיות המומלצות

מרכז רפאל כולל שלל התמחויות משלל תחומי הרפואה השונים, אשר תחת ניצוחו של ד"ר רפאל פרטר נוצר תמהיל טיפולי המותאם במיוחד לכל מטופל ומטופל. תוכנית הטיפול נבנית לאחר אבחון רב מערכתי הכולל מספר בדיקות מקיפות, והיא מותאמת לכל מטופל באופן אישי, ומתחשבת בצרכיו, בתופעה שעימה הוא מתמודד, בגילו ובמצבו הגופני. הטיפול מיושם ע"י צוות מטפלים מקצועי, אשר עוברים הכשרה ייחודית בהתאם לשיטת המיוחדת שפיתחנו במרכז. גם מספר הטיפולים, תכיפותם, הריווח שלהם וכדומה, הם אינדיבידואליים ומשתנים בין מטופל למטופל. בסוף תוכנית הטיפולים מתבצעת הערכת מצב בנוגע להמשך הטיפולים והתחזוקה.

הינה כמה מדרכי הטיפול שאנו מציעים כחלק מתוכנית טיפולים במרכז רפאל:

  • פיזיותרפיה: תחום מרתק העוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות גופניות הקשורות למערכת התנועה של הגוף. שיטת טיפול חשובה המסייעת בין היתר לספורטאים ולמי שעבר תאונה וזקוק לשיקום של הגוף. בעזרת תרגול מסוים ניתן בהחלט לשפר את התנועתיות בצוואר ולפתור את הבעיה של כאבי הראש הצוואריים, או לכל הפחות להקל על הכאבים.
  • כירופרקטיקה: כירופרקטיקה היא שיטת טיפול מעניינת במיוחד שהמטרה העיקרית שלה היא אבחון וטיפול של כאבי שונים בעמוד השדרה, בגב ובצוואר. הוא מתאים בהחלט גם במקרים של פריצות דיסק, בלט ובעיות אחרות בעמוד השדרה שהן הרבה פעמים הסיבה הברורה לכאב.
  • דיקור סיני: דיקור סיני הוא אחד הטיפולים הנהדרים והיעילים ביותר לכאב. הוא נעשה באמצעות מחטים זעירות ודיקור מבוקר של נקודות עצבים מרכזיות. הרבה פעמים זהו טיפול שגם עוזר להפחית מתח מה שבדרך כלל משפיע באופן ישיר על התפיסות של השרירים ועל הכאב.
  • נטורופתיה: ריפוי באמצעות הטבע, זהו התרגום המילולי של תחום ההתמחות הזה. הטיפול כולל שינוי תזונתי מקיף בהתאמה אישית, שימוש בתוספי תזונה, שימוש בוויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא, פרחי באך, דמיון מודרך ועוד.

טיפול בשיטת רפאל

במרכז רפאל, אנחנו מאבחנים בעיות מסוג כאבי ראש על ידי אבחון לפי שיטת רפאל שמבצעים ד"ר לכירופרקטיקה ובנוסף, מומחה מהרפואה הסיניתמתוך ההבנה שחסימות וכאבים משפיעים על רובדים שונים של הגוף שהבעיה קשורה אליהם, האבחון בודק את כל ההיבטים- כך ניתן לאתר את מקור החסימה העצבית לאורך עמוד השדרה הצווארי בעיקר, ואת החסימות של זרימת הדם במערכות הפנימיות ומשם מתבהרת תמונת מצב הבריאות והסיבה האמיתית לתקיעות.

במרכז רפאל אנו משלבים בכל מפגש שיטות טיפול רבות ומגוונות מעולם הרפואה המשלימה ,כמו למשל כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, דיקור, שיאצו, טווינה, כוסות רוח ועוד- כל אלה מהווים כלים וטכניקות ב'ארגז הכלים' של שיטת רפאל. השילוב בין הכלים והטכניקות בכל טיפול מעורר את הגוף לשחרר את מה שמפריע לו. על מנת לשחרר את החסימות שגורמות לכאבי ראש או לכל בעיה בריאותית אחרת. התוצאה היא שהגוף מייצר תהליכי ריפוי פנימיים טבעיים ומשחרר את הכאבים.

סיכום

ניתן בהחלט לפתור את הבעיה של כאבי הראש הצוואריים או לכל הפחות להקל עליה באופן משמעותי כדי למנוע הפרעה באורח החיים. חשוב להבין כי הטיפול בבעיה חייב להתמקד בצוואר ולכן ברוב המקרים כדאי לבחון את האפשרות לטיפולים משלימים שיעזרו. כאן במרכז רפאל לרפואה משלימה אנו מטפלים בהצלחה מדי שנה במאות מטופלים שסובלים מכאב ראש צווארי. באמצעות אבחון מדויק, התאמה של אורח החיים וסיוע של התמחויות שונות של  טיפול משלים – ניתן בהחלט לשפר את איכות החיים מקצה לקצה. צרו קשר ונשמח לתת מידע נוסף בנושא ולענות על כל שאלה שעולה. רק בריאות!

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן