איזון לאחר לידה

איזון הורמונלי אחריי לידה

איזון הורמונלי

ההורמונים בגוף שלנו הם קבוצות של תרכובות כימיות המשמשות את התאים בגוף שלנו לתקשורת ביניהם. באמצעות תקשורת זו, נקבעת רמת הפעילות של הגוף שלנו ושל איברים שונים בו יחד ולחוד. ההורמונים בגוף שלנו אחראים על הרגולציה של תהליכים חיוניים רבים לתפקוד הגוף שלנו כגון חילוף חומרים, רבייה וגדילה. הורמונים אלו מופקים בגופנו באמצעות בלוטות שונות כגון בלוטת התריס, בלוטת יותרת המוח ובלוטת יותרת הכליה. כאשר נוצר שיבוש בייצור ההורמונלי או בתפקוד ההורמונים בגוף שלנו, זה יכול להוביל לחוסר איזון הורמונלי אשר יגרום להופעת סימפטומים משונים רבים ובעיות בריאותיות. חוסר איזון הורמונלי יכול להיגרם מסיבות שונות ושורש הבעיה לא תמיד טמון דווקא בבלוטות הייצור שלהם. למרות זאת, אפשר לטפל בחוסר איזון הורמונלי באמצעות דרכים שונות ולהשיב אותו לקדמותו, כך שגופנו יתפקד בצורה רגילה ותקינה. במאמר זה נסקור את הסיבות להופעת חוסר איזון הורמונלי, לצורה שבה הוא משפיע על תפקוד הגוף שלנו ולדרכי הטיפול בתופעה.

מהו איזון הורמונלי?

איזון הורמונלי הוא המצב האידאלי שבו הגוף שלנו אמור להיות. במצב זה רמת ההורמונים הנחוצה לגוף למען ביצוע פעולות גופניות יום יומיות היא תקינה ומאוזנת ואנו מרגישים יציבים ובריאים. הורמונים הם בעצם זרזים כימיים המיוצרים בגוף באמצעות בלוטות שונות ובכך הם מווסתים את הפעולות הפיזיות השונות שמתרחשות בגוף שלנו, וגם אחראים בין היתר על מצבי הרוח שלנו ועל מצבנו הנפשי. כאשר נוצר מצב של חוסר איזון הורמונלי, כל הפעילויות שהגוף שלנו צריך לעשות הופכות להיות קשות הרבה יותר לביצוע ודורשות מאיתנו הרבה יותר אנרגייה, שלעיתים אנחנו לא יכולים לספק וזאת משום שחסרים לנו הורמונים מסוימים. חוסר איזון הורמונלי יוצר מחזור לקוי של תפקוד מאחר וכל התאים בגוף משפיעים אחד על השני בעקיפין וגם בצורה ישירה. חוסר איזון הורמונלי משתנה מאדם לאדם, והוא יכול להשתנות במהלך תקופת החיים מאחר ובגילאים שונים הגוף שלנו זקוק לרמות הורמונים משתנות. לכן חשוב לשמור על איזון הורמונלי בגוף שלנו ולדאוג לבדוק מידי פעם שהמצב אכן תקין.

מהם התסמינים של חוסר איזון הורמונלי?

התסמנים לחוסר איזון הורמונלי משתנים והם תלויים מאוד בסוג ההורמון שיצורו נפגע ובחומרת היקף חוסר האיזון. חלק מהתסמינים הנפוצים ביותר שיכולים להצביע על מצב של חוסר איזון הורמונלי הם:

עייפות

יש הורמונים מסוימים שאחראים על ויסות רמות האנרגייה שלנו, כך שהשעון הביולוגי שלנו יפעל בצורה תקינה ונצליח לישון בלילה. לעיתים מחסור או עודף של ההורמונים האלה יכול לגרום לתחושות של תשישות, חוסר אנרגייה ועייפות מוגברת, גם אם אנחנו נחים וישנים טוב.

בעיות בווסת

חוסר איזון הורמונלי גורם להופעת שיבושים שונים בעת הופעת המחזור החודשי אצל נשים. חוסר האיזון ההורמונלי יכול לגרום לכאבים חזקים בזמן המחזור, אי סדירות בהופעתו, להשפיע על מצב הרוח לרעה ולגרום לעצבנות ואפילו לדיכאון.

בעיות בעור הפנים

חוסר איזון הורמונלי יכול לגרום לבלוטות שונות בעור שלנו להיות רגישות יותר לזיהומים שונים בעור ולייצר אקנה, לא רק בזמן הופעת המחזור החודשי. כמו כן, חוסר איזון הורמונלי יכול לגרום ליובש מוגבר, רגישות ואדמומיות.

חוסר שינה

חוסר בהורמונים שונים או עודף שלהם, גורם לגוף שלנו ולמוח שלנו להיות פעילים מאוד דווקא כאשר אנו מרגישים עייפים וזקוקים לשינה, וכך להרוס את דפוסי השינה הרגילים שלנו.

עלייה או ירידה במשקל

הורמונים שונים בגוף שלנו אחראים על תחושת השובע והרעב שלנו. לכן בעודף או בחוסר של הורמונים מסוימים נרגיש רעב אף על פי שאכלנו אוכל מזין ומשביע או להפך, נרגיש שבעים גם אם לא אכלנו כלום. חוסר האיזון ההורמונלי יכול לגרום לתנודות במשקל שלנו ולקושי לשמור עליו.

נשירת שיער

כאשר קיים עודף של הורמונים מסוימים בגוף שלנו, ובעיקר של אסטרוגן – הוא יגרום לנשירת שיער, ולצמיחה מהירה מידי שלו אשר תמשיך לגרום לו לנשור.

איך אפשר לאבחן חוסר איזון הורמונלי?

כדי לאבחן חוסר איזון הורמונלי, אפשר לפנות לשיטות שונות של בדיקות התסמינים הפיזיים, בדיקות דם, שתן ועוד בדיקות גופניות שונות אשר נועדו לקבוע את סוגי ההורמונים החסרים או העודפים ואת השפעתם על הגוף, תוך כדי שלילה של גורמים אחרים. כמו כן, אפשר לאבחן חוסר איזון הורמונלי בשיטת האבחון של רפאל, אשר דוגלת באבחון של כל המערכות בגוף האדם בצורה מעמיקה, לצורך התמקדות ומציאת טיפול לשורש הבעיה. אבחון זה נעשה בין היתר באמצעות בדיקה של מערכת העצבים, מערכת השריר-שלד, הדופק ועוד בשיטה שאיננה פולשנית או כואבת.

מה הקשר בין הרפואה הסינית לאיזון הורמונלי?

הרפואה הסינית תופסת את בעיית החוסר באיזון הורמונלי כתוצאה של חוסר איזון באנרגיות של הגוף. הרפואה הסינית רואה את התסמינים השונים של חוסר האיזון ההורמונלי כחלק ישיר וטבעי ממשך חיינו, שאפשר להקל עליהם ולהתמודד איתם בשילוב של טיפולים כמו דיקור סיני, יוגה ונטורופתיה. טיפולים אלו יכולים לדייק את מאזן היציבות והאנרגיות בגוף שלנו ולעודד יצור הורמונים תקין באמצעות התמקדות בשורש הבעיה שגורמת לחוסר האיזון ההורמונלי ביחס לתסמינים המופיעים.

האם הטיפול מתאים לכל אחד?

הטיפולים יכולים להיות מותאמים לכל אחד. חוסר איזון הורמונלי משתנה מאדם לאדם, לפי גיל ומגדר. לגברים ונשים בגילאים שונים יש צורך באותם בהורמונים שונים בכמויות שונות. לכן, הטיפול המתאים יהיה תלוי בחומרת חוסר האיזון ההורמונלי ובמצב הרפואי שבו שרוי האדם. לצורך העניין, נער מתבגר לא יקבל את אותו הטיפול ההורמונלי שאותו תקבל אישה בהיריון.

האם יש תסמינים גם בבני נוער?

כן, גם בני נוער חווים חוסר איזון הורמונלי ויכולים לחוות תסמינים שונים. בגיל ההתבגרות נמצא גוף האדם בשלבי התפתחות שונים שמתרחשים בו זמנית, והם תלויים מאוד בייצור הורמונים שונים. לכן לרוב נראה אצל בני נוער סימפטומים של אקנה, עייפות מוגברת ותנודות במצבי הרוח.

איך אפשר לטפל מיידית בתופעה?

לא תמיד אפשר לטפל מיידית בתופעה, והטיפול משתנה לפי חומרת הבעיה והגורמים לה. בחלק מהמקרים אפשר לעשות שינוי באורח החיים ובתזונה היום יומית שלנו כדי להקל על התסמינים ולשפר את מצבנו. כמו כן גם שילוב של פעילות גופנית והפחתת גורמי לחץ יכולה לעזור בהתמודדות עם חוסר איזון הורמונלי. במקרים אחרים ידרשו טיפולים תרופתיים שונים, ולעיתים אף טיפולים ניתוחיים.

לסיכום

חוסר איזון הורמונלי יכול לגרום לתסמינים רבים אשר ישפיעו על תפקוד הגוף שלנו ועל אורח החיים שלנו. לכן, חשוב לשמור על איזון הורמונלי תקין לשמירה על הבריאות הכללית שלנו. אפשר לעשות זאת באמצעות שינוים קטנים באורח החיים ובשגרה היום יומית שלנו, ואפשר גם לפנות למומחים בשיטות טיפול שונות שיעזרו לנו להתמודד עם הבעיה בצורה טבעית שתטפל בחוזר האיזון ההורמונלי שלנו מהשורש, בצורה שהכי מתאימה לנו אישית. טיפול אשר יותאם בעזרת שיטת האבחון של מרכז רפאל יכול לענות על הצורך הזה ולעזור לכם להבריא.

דילוג לתוכן