טיפולי פוריות טבעיים

טיפולי פוריות טבעיים

כזוגות רבים שמתקשים להיכנס להיריון באופן טבעי, פונים לעזרה רפואית ועוברים טיפולי פוריות. הרפואה הסינית מציעה טיפולי פוריות טבעיים שיכולים לסייע להרות. הטיפולים הטבעיים האלה הם לא חודרניים ולהם מעט תופעות לוואי. איך מתנהל הליך של פוריות טבעית, אילו טיפולים נכללים בפוריות טבעית, מהם היתרונות ועד כמה הוא יעיל? כל התשובות ומידע נוסף במאמר שלפניכם.

מה זה פוריות טבעית?

הרפואה המערבית מתמקדת בטיפולי פוריות באיברי הרבייה ובשיבושים הורמונליים. לעומת זאת, הרפואה הטבעית בוחנת כל מצב באופן מקיף, תוך התייחסות לכלל המערכות בגוף ותוך שימת דגש על איזון הורמונלי והזנת הרחם ואיברי הפריון, במטרה לאזן, לחזק ולנסות לרפא את מערכות הגוף.

מתי כדאי להתחיל טיפול טבעי פוריות?

טיפולי פוריות טבעיים מומלצים במקרים הבאים:

·        מחזור לא סדיר

·        בעיות הורמונליות

·        שחלות פוליציסטיות

·        בעיות ברירית הרחם, בביציות או בזרע

·        הפלות חוזרות

טיפולי פוריות טבעיים יכולים להיות הטיפול העיקרי או לשמש כטיפול תומך לטיפולי הפריה הורמונליים. במקרים מסוימים אפשר להסתמך רק על הטיפולים הטבעיים, ובמקרים אחרים מומלץ לעבור טיפולי הפריה וטיפולים הורמונליים, כאשר הטיפול הטבעי תומך בהם. ההחלטה על דרך הטיפול תלויה בגורמים רבים כמו הגיל, הסיבה לבעיית הפוריות וההיסטוריה הרפואית של בני הזוג ועל כך כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל.

סוגי טיפול בפוריות

האבחנה לצורך התאמת הטיפול נעשית לפי הגישה של הרפואה הסינית: אבחנת דופק, לשון וגוף ותשאול מפורט של המטופלות. בהתאם לאבחנה בוחרים את דרך הטיפול, שלרוב תשלב בתוכה יותר משיטה אחת:

דיקור סיני

יש הטוענים כי דיקור סיני גורם לשחרור מוגבר של הורמונים, המשפרים את אספקת הדם למערכת הרבייה הנקבית ויוצרים סביבה ידידותית יותר לעוברים. כמו כן, טיפול דיקור סיני במהלך מחזור טיפול הפריה או ביום החזרת העוברים, עשוי להעלות את סיכויי להרות.

רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה הינה שיטת ריפוי טבעית מעולם הרפואה הסינית, שמסייעת לגוף להגיע לאיזון בעזרת נקודות לחיצה בכף הרגל. רפלקסולוגיה מסייעת לבעיות פוריות בשל שיפור המצב הבריאותי הכללי שהיא מביאה, וכן מאפשרת לאזן את רמות ההורמונים בגוף ותומכת במערכות הרבייה והעצבים. טיפול רפלקסולוגי מרגיע ומרפה את הגוף ממתחים וממלא אותו באנרגייה. הורדת המתח חשובה מאוד לקליטת היריון, ומומלץ לעבור טיפולי רפלקסולוגיה כשלושה חודשים כדי לתמוך בניסיונות ההתעברות.

הפחתת מתח

אי היכולת להרות באופן טבעי עלולה לגרום למתח המשחרר הורמונים שגורמים לשינוי באספקת הדם לאיברים השונים בגוף, ובפרט תת-אספקה של דם לרחם ולשחלות. הפחתת המתח בעזרת טכניקות טיפול והרפיה שונות עשויה לשפר את אספקת הדם ואת ההצלחה לקליטת היריון.

תזונה

לאישה המבקשת להרות מומלץ להתאים תפריט שישמור על תזונה בריאה, יסייע בשיפור הפוריות ויעלה את רמת איכות החיים. מומלץ לגשת לטיפול נטורופתיה או לרופא המטפל, כדי לאבחן ולהרכיב תפריט מאוזן שיתאים לכן בדיוק. תפריט מאוזן יכיל בין היתר:

·        קטניות – מומלץ להרבות בצריכת קטניות כמו עדשים שחורות, אפונה ושעועית.

·        דגנים מבושלים – רצוי להרבות בצריכת דגנים שעברו בישול כמו אורז, כוסמת או חיטה מלאה.

·        ירקות עליים וירוקים – כדאי להרבות באכילת ירקות ירוקים כמו חסה, עלי רוקט ועלי חרדל.

·        חלבון מבושל מהחי – חלבונים מהחי עשויים לסייע בחיזוק האנרגייה לקראת ההיריון ובשיפור זרימת הדם בגוף, כמו ביצים, כבד עוף וטונה. כדאי לצרוך אותם בכמויות קטנות ולאחר בישול מספיק, כדי למנוע קליטת חיידקים זיהומיים.

·        מוצרי חלב – מקור מעולה לחלבון, לסידן ולחומרים מזינים אחרים. צריכת מוצרי חלב עשויה לשפר את תפקוד מערכת העיכול ולעודד יצירה ואספקה של דם ואנרגייה לגוף, ובפרט למערכת הרבייה. מומלץ לכלול בתפריט גם טופו ולהעדיף חלב עזים על פני חלב פרה, שכן הוא מתעכל בקלות ודומה במבנהו הכימי לחלב אם.

·        מזונות מתוקים – עדיף להימנע מצריכת מזונות ממותקים או מתוקים מאוד. עם זאת, ישנם מזונות מתוקים הנחשבים בריאים ומזינים שכן אפשר לכלול בתפריט כמו סירופ אורז, דובדבנים ותפוחים ירוקים.

·        שתיית מים – בין אם אתן עוברות טיפולי פוריות טבעיים ובין לא, חשוב להרבות בשתיית מים כדי לתמוך בבריאות הגוף, ובפרט במערכת הרבייה.

·        מלח – רצוי להפחית בצריכת מלח ככל האפשר, ובפרט מלח דק שנדבק לדפנות מערכת העיכול וגורם לתפקוד לא תקין.

מה הם היתרונות של טיפולי פוריות טבעיים?

טיפולי פוריות טבעיים יעילים בפתרון של מצבים רבים. בין היתרונות של טיפולי פוריות טבעיים אפשר למנות:

·        יעילות הטיפול: בהרבה מקרים תוצאות הטיפול חיוביות ומסייעות לכניסה להיריון. האפקטיביות של הטיפול תלויה בגילים ובסטטוס הרפואי של בני הזוג, בסוג הבעיה הגורמת לאי-פריון וכו'. תחומים נוספים בהם הטיפולים יכולים לסייע הינם השראת ביוץ, הסדרת מחזור, טיפול בשחלות פוליציסטיות והפחתת מתח.

·        מיקוד הטיפול: טיפולי פוריות טבעיים מכוונים לטיפול ספציפי בבעיה, לעומת טיפולים הורמונליים שלרוב משפיעים על כל הגוף. הטיפולים מעניקים לגוף תנאים וכלים להסדרת הביוץ ופעילות מאוזנת לקליטת היריון.

·        אבחון בעיות נוספות: האבחנה והטיפולים ברפואה הטבעית, מתייחסים למדדים שלא מוצגים בבדיקות מעבדה או בדיקות הדמיה, ויכולים להצביע על בעיה שלא התגלתה בבדיקות הרגילות.

·        מעט תופעות לוואי: לטיפולי פוריות טבעיים יש תופעות לוואי מועטות שלרוב לא מורגשות. זאת לעומת טיפולים הורמונליים העשויים לגרום להיריון רב עוברים, גירוי יתר שחלתי וסיבוכים עקב הטיפול החודרני.

·        התמודדות עם קושי נפשי: טיפולי פוריות מציבים קשיים בהיבטים רבים, אך טיפולי פוריות טבעיים שמים דגש על המצב הרגשי של בני הזוג וכוללים שיטות טיפול והרגעה טבעיות של גוף ונפש. הרפואה הסינית מכילה שיטות רבות לחיזוק הנפש, הפגת חרדות ומתחים וכן הקלה על התהליך.

מה הם הסיכונים בטיפול תרופתי?

טיפול תרופתי יכול לסייע גם הוא להשראת היריון, אך מלווה בתופעות לוואי וסיכונים:

·        רגישות בשדיים

·        אי נוחות וכאבים בבטן

·        בחילות והקאות

·        הפרעות בראייה

·        גלי חום

·        יצירת ציסטות בשחלות

·        סיכון גבוה להיריון מרובה עוברים

·        קוצר נשימה

 

מה טווח המחירים של טיפולי פוריות?

טיפולי הפריה חוץ גופית במערכת הציבורית זולה בהרבה לעומת טיפולי פוריות פרטיים. המדינה מממנת את רוב הטיפולים, וקופות החולים מציעות מסלולים שכוללים גם החזרים עבור השלבים השונים של טיפולי הפוריות. קופות החולים מממנות טיפולי הפריה חוץ גופית עבור בני זוג ללא ילדים עד לידת שני ילדים, או עבור נשים המעוניינות להקים משפחה כאימהות חד הוריות בגילאי 45-18. במסגרת הפרטית, העלות משתנה בהתאם לרופאים, פרוטוקול הטיפול, מיקום הטיפולים ופרמטרים אחרים. משפחה שתרצה להביא לעולם ילד שלישי בטיפולי פוריות תיאלץ לגשת למסגרת פרטית בלבד, שכן במסגרת הציבורית השירות ניתן רק עד הילד השני.

לסיכום

הפריה טבעית עושה שימוש בטכניקות רפואה סיניות טבעיות, כמו דיקור סיני ורפלקסולוגיה, וכן הפגת מתחים ושינוי תזונתי, אשר מטפלים בבעיה כגוף שלם ומסייעים בהשרשת ההיריון. כדאי להתחיל טיפולי פוריות כאשר נעשו ניסיונות להרות באופן טבעי, אך ללא הצלחה. במצב זה נדרשים שני בני הזוג לעבור בדיקות כדי לאבחן את הבעיה ולתת את הטיפול המותאם. טיפולי פוריות טבעיים הינם יעילים וממוקדים, עוזרים להפיג את הקושי שבכניסה להיריון ולהם מעט תופעות לוואי. מומלץ לשלב טיפולי פוריות טבעיים עם טיפולי הפריה רפואיים כדי להגדיל את הסיכוי להיריון ולידה, וזאת לאחר ייעוץ עם הגורם המטפל. רק בריאות. 

 

דילוג לתוכן