רפלקסולוגיה בהריון

הסגולות של רפלקסולוגיה בהיריון

היריון הוא תהליך שבו גוף האישה משתנה בלא היכר. מדובר במסע המערב שינויים פיזיולוגיים ושינויים רגשיים רבים, אשר יכולים להשפיע גם על בריאות האישה וגם על תחושת הנינוחות שלה בגוף. לכן במהלך ההיריון נשים רבות מחפשות גישות טבעיות והוליסטיות שיכולות לתמוך בקשיים הכרוכים בשינויים הרבים שהגוף עובר, כדי להקל עליהן מעט וכמובן כדי להרגיש טוב יותר. רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול עתיקת יומין אשר מטפלת בבעיות בריאותיות מגוונות וביכולתה להחזיר לגוף שלנו את האיזון שלו, גם בתקופות מאתגרות כמו היריון, בין היתר משום ששיטת הטיפול הזאת משלבת הפעלת לחץ בנקודות שונות בגוף, בעיקר בידיים וברגליים, מה שיכול להיות מועיל מאוד גם לנשים בהיריון. במאמר זה נענה על כמה שאלות מפתח באשר לטיפולי רפלקסולוגיה בזמן ההיריון, כגון איך מתקיימים טיפולי רפלקסולוגיה בהיריון, אם הטיפול בטוח ומהם היתרונות של הטיפול לנשים אשר צפויות ללדת. בואו נתחיל.

מהי רפלקסולוגיה בהיריון?

רפלקסולוגיה היא שיטת טיפול עתיקת יומין אשר פותחה עוד בימי מצרים העתיקה. מדובר בשיטה אשר דוגלת בעיקרון שלפיו כל איבר בגוף שלנו מגולם על גבי נקודות מגע שונות בכפות הרגליים שלנו. היום משתמשים בטיפולי רפלקסולוגיה גם כדי לטפל בבעיות בריאותיות שונות, אך גם כדי לאבחן אותן. טיפולי הרפלקסולוגיה במהלך ההיריון, אשר מגיעים מעולם הרפואה הסינית הכוללת בתוכה גם טיפולי כירופרקטיקה, ממוקדים בעיקר בגירוי נקודות הרפלקס השונות כדי להעניק לאישה תחושות של הרגעה, כדי לאזן את האנרגיות בגופה, להקל על אי נוחות המאופיינת לתקופת ההיריון ולספק לה הרגשה כללית טובה יותר. בעזרת התמקדות בנקודות השונות שנמצאות על גבי כפות הרגליים שלנו, רפלקסולוגים ומטפלים מקצועיים מייצרים תמיכה בהליך הריפוי הטבעי של הגוף, ומשפרים מאוד את מצב האם הצפויה ללדת. הטיפולים עוזרים מאוד לתמוך באישה במהלך הופעת תסמני ההיריון המגוונים, החל בתסמיני החודש הראשון ועוזרים במצבי העייפות, בבחילות ובשינויים נוספים במערכת העיכול ועד לתסמינים המופיעים בשלבים מתקדמים יותר של ההיריון כגון בצקות ברגליים, לחץ על האגן, כאבי גב וכאבי פרקים.

מאיזה חודש מותר לעבור טיפולי רפלקסולוגיה בהיריון?

הטיפולים הרפלקסולוגים נחשבים לטיפולים בטוחים גם במהלך ההיריון, אך ההמלצה היא להתחיל אותם רק לאחר הטרימסטר השני. הסיבה לכך היא שבמהלך הטרימסטר הראשון להיריון, גוף האישה עובר שינויים דרסטיים ומשמעותיים כדי להסתגל לנשיאת העובר ולהתפתחותו בגוף האישה. לכן מומלץ מאוד לבצע טיפולי רפואה משלימה, ובהם גם טיפולי רפלקסולוגיה, רק לאחר השבוע ה-24 להיריון וזאת לשם משנה זהירות. כמו כן, כדאי מאוד להיוועץ ברופא לפני שניגש לטיפולים רפלקסולוגים כדי לוודא שאכן הם אינם משקפים סכנה להיריון. אם הרופא נתן את ברכתו ואישר לנו לבצע טיפולים רפלקסולוגים במהלך ההיריון, חשוב מאוד גם להגיע אל רפלקסולוג מקצועי אשר מתמחה בטיפולי רפלקסולוגיה לנשים בהיריון.

מה עושים במהלך הטיפול?

במהלך סשן טיפול רפלקסולוגיה, האישה ההרה תשב בכיסא נוח או תשכב בתנוחה נוחה. בזמן זה יתחיל הרפלקסולוג להפעיל לחץ עדין בנקודות מעוררות רפלקסים בכפות הרגליים של האישה או בידיים שלה. טיפול זה והפעלת הלחץ יעשו על ידי שימוש בידיו של המטפל, בעזרת אצבעותיו או בעזרת כלי עץ שונים המיועדים לטיפולי רפלקסולוגיה. הלחץ אשר יפעיל המטפל יהיה מותאם לבקשת המטופלת, לפי ההעדפות שלה ולפי הצרכים שלה ולבעיות שבהן הגיעה לטפל. סשן הטיפול נערך בצורה המשרה שלווה ורוגע כללי על המטופלת, כדי לסייע בהורדת מתחים ולהתייחס באופן פרטני לבעיות בריאותיות שונות ולתסמינים שנוצרים בעקבות ההיריון כמו נפיחויות שונות, כאבי גב או חוסר איזון הורמונלי.  

האם מותר להניק במקביל לעבור טיפול רפלקסולוגיה?

רפלקסולוגיה נחשבת באופן כללי לטיפול בטוח גם במהלך תקופת ההנקה של היולדת. הטיפול אינו מתערב בבלוטות החלב ואיננו משפיע על ייצור חלב האם בשום צורה. אלא דווקא להפך, ידוע כי טיפולי הרפלקסולוגיה, אשר מתמקדים גם בהענקת שלווה ורוגע, יכולים לעזור ליולדת הטרייה להגיע להרפיה ולנינוחות גופנית אחרי מסע ההיריון והלידה, שיכול להיות מפרך ולגרום ללחצים רבים הן פיזיים והן רגשיים. הרפיה זו יכולה לתרום להליך ייצור החלב של האם, אשר תעזור להליך ההנקה שלה ולהזנת התינוק בצורה הבריאה והטובה ביותר בשבילו. כמו כן כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל ולוודא שהטיפול אכן מתאימים לכל אם מניקה באופן אישי.

מהם כללי הזהירות במהלך טיפול רפלקסולוגיה בהיריון?

אף שטיפולי רפלקסולוגיה במהלך ההיריון נחשבים לטיפולים בטוחים, חשוב מאוד לשמור על כמה כללי זהירות כדי להבטיח את בטיחות האם וגם את בטיחות העובר. חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל שלכן קודם כל, לכל אישה הרה יש היריון שונה, תסמינים שונים, אלרגיות בהיריון ורגישויות שונות במהלך ההיריון. ייתכן מצב שבו האישה תזדקק לטיפולים כמו היפוך עובר טבעי, שרק הרופא יכול לקבוע אם הטיפול הרפלקסולוגי לא יזיק להן. כמו כן חשוב מאוד להגיע למטפל מקצועי שיש לו ניסיון בביצוע טיפולים רפלקסולוגים לנשים בהיריון לאחר סוף הטרימסטר השני בלבד, ולהודיע לרפלקסולוג על כל בעיה שקיימת בהיריון, רגישות, סיבוכים או דאגות נוספות שעלולות להשפיע על מהלך הטיפול.

האם צריך שרופא יאבחן לפני שפונים לרפלקסולוגיה במהלך ההיריון?

לפני שניגש לטיפולי רפלקסולוגיה במהלך ההיריון, הצעד הכי חשוב שעלינו לעשות הוא להתייעץ עם הרופא המטפל שלנו, אשר מכיר את ההיסטוריה הרפואית שלנו ואת הליך ההיריון האישי שלנו. רק הרופא יכול להעריך נכונה את מצבנו הבריאותי, בעיות ותופעות שיכולות להופיע בעקבות ההיריון, ויכול לקבוע אם הטיפול הרפלקסולוגי הוא יעיל לנו או שהוא יכול להיות מיותר ואף מזיק בעקבות מצבנו הבריאותי. העבודה המשותפת, הן עם הרופא המטפל והן עם המטפל הרפלקסולוגי, יכול להבטיח לנו שהטיפול שנקבל יהיה מותאם ספציפית לתנאים הבריאותיים שלנו בזמן הנתון שבו אנו נמצאות במהלך ההיריון.

האם עושים רפלקסולוגיה במהלך הלידה?

אף על פי שלא מדובר בהליך שיגרתי או מוכר, אפשר בהחלט לבצע טיפול רפלקסולוגי גם במהלך הלידה עצמה, בחדר הלידה. הטיפול הרפלקסולוגי במהלך הלידה יכול לעזור מאוד ליצור אווירה שלווה ורגועה במהלך הלידה, אשר תאפשר ליולדת להגיע להרפיה גופנית ולהקלה על כאבים. הליך זה יכול לעזור מאוד ולעודד צירי לידה טבעיים על ידי לחיצה על נקודות לחץ שונות בגוף, אשר יוצרות גירוי ומשפיעות על הפרשת אוקסיטוצין שאחד התפקידים שלו הוא גם לגרום לצירים.

לסיכום

רפלקסולוגיה היא תחום המציע פתרונות להקלה טבעית על כאבים שונים בגוף, בעזרת שימוש בלחץ והפעלת לחץ על נקודות שונות בכפות הרגליים או הידיים. מדובר בטיפול רפואה משלימה הוליסטית, אשר תומך באנשים בתקופות שונות, ויכול להתאים גם לנשים בהיריון. הטיפול הרפלקסולוגי מציע לנשים בהיריון יתרונות כמו הרגעה, הקלה על כאבים שונים בגוף, החזרת האיזון לגוף היולדת שעוברת שינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים, ויצירת אווירה שלווה שתעזור ליולדת לעבור את ההיריון בנינוחות. באמצעות שמירה על הנחיות בטיחות לפני הטיפול והתייעצות עם הרופא, נשים בהיריון יכולות ליהנות מהיתרונות הרבים שלטיפולי רפלקסולוגיה יש להציע להן גם במהלך ההיריון ואפילו בלידה.

דילוג לתוכן